fredag 13 februari 2009

Sånt é livet!

Idag är det Fredag den 13é och det kommer jag på förts nu. Jag är som sagt lite skrockfull av mig. Men så här långt in på dagen har jag ännu inte haft någon otur ( peppar peppar). Men ska dock iväg och jobba sedan, och på min avdelning så kan faktiskt vad som helst hända. Inget jag överdriver med, man vet aldrig vad som väntar eller hur situationen ser ut när man öppnar dörren. Det gäller att vara flexibel.

Men varför betraktar vi egentligen Fredagen den 13é som en otursdag?
Ja det mesta har som vanligt med religion att göra. Så här säger iaf Aftonbladet
"Teorin bygger på att Jesus och hans lärljungar var tretton till antalet. Den trettonde var Judas, han som svek Jesus – därav olyckstalet tretton. Jesus hängde sedan på korset på långfredagen. Tillsammans ger de två orsakerna extra otur och vi har fredag den 13:e."
Genom tiderna har vi även alltid förknippat talet 13 med magi, man menar på att talet 13 ofta användes i olika formler och förbannelser som riktar sig mot de underjordiska makterna.

Ja även fast vi människor har trott på detta så länge och att vi egentligen idag är överbevisade att man inte kan koppla olyckor till vissa siffror eller dagar så är jag fortfarande lika löjlig och passar mig extra noga dagar som den här. Har även problem med svarta katter som springer över vägarna Haha. Ja, det är tur att jag är som jag är när jag inte är som jag ska!

Alla hjärtans dag är imorgon och då ska man vara med dom man tycker om. Jo tjena! Det hoppar nog jag över det här året. Jag ska tillbringa min kväll på jobbet med alla tokiga folk. Kan ju alltid bli romantiskt de med haha. Nej nog hade det alltid vart roligt att göra något efter jobbet, men är inte lätt när man slutar halv tio och alla andra redan planerat sitt. Lite deprimerande faktiskt.

Har lite dåligt sammvete för igår när jag var på torp och handlade massa kläder, de blev dyrt. Men å andra sidan så behöver jag verkligen ha nya saker. Växer ju ur de andra kläderna alldeles för fört.

Nu kurrar det i kistan på både mig och Ida, så dax att ta på sig mamma rollen och fixa mat. Ha det fint puss och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar